Sygnalista po polsku, czyli system zgłaszania nieprawidłowości

System zgłaszania nieprawidłowości w organizacji, po angielsku nazywany „whistleblowing”, to tylko jeden z elementów kultury organizacyjnej opartej na etyce i otwartej komunikacji.

Eksperci PwC zauważają, że w ostatnich latach obserwujemy rosnący poziom zrozumienia tego, że kultura organizacyjna nie opiera się jedynie na regulacjach, politykach, procesach i działaniach kontrolnych. Tak naprawdę fundamentem kultury wspierającej realizację strategii, misji i wizji przedsiębiorstwa są uczciwość, otwartość i zaufanie.

Wdrażane narzędzia i działania podejmowane na rzecz budowy standardów etycznych w organizacji powinny uwzględniać nie tylko wymogi regulacyjne, ale także specyfikę i uwarunkowania kulturowe, w jakich funkcjonuje przedsiębiorstwo. Dlatego budowa efektywnego i praktycznego systemu informowania o nieprawidłowościach powinna uwzględniać pięć elementów, stanowiących jego podstawę.

Sygnalista to osoba, która zgłasza lub ujawnia nieprawidłowości bądź wątpliwości etyczne dotyczące zachowań, działań czy zjawisk zachodzących w miejscu pracy. Sygnalista może zwrócić się ze swoim zgłoszeniem do dedykowanych służb w ramach organizacji (np. do rzecznika etyki, audytora, członka rady nadzorczej, przedstawiciela kadry kierowniczej) lub wykorzystując stworzone do tego kanały komunikacji (np. infolinia etyczna, adres email). Swoje wątpliwości, w razie potrzeby, sygnalista może też przekazać do przedstawicieli organów zewnętrznych (np. publiczne organy powołane do nadzoru, kontroli, ścigania nadużyć i przestępstw), a także opinii publicznej, na przykład za pośrednictwem mediów.

Na stronie PwC można pobrać cały raport na temat najlepszych praktyk w zakresie systemu zgłaszania nieprawidłowości w firmie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: PwC

Ilustracja główna: Pixabay

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*