Case study: Gamifikacja => Komunikacja

Michał Szot, HR Expert

Czas jakiś temu, wspólnie z kolegami Wojciechem i Bartłomiejem z one2tribe stworzyliśmy model angażowania pracowników poprzez gamifikację, rywalizację i nagradzanie w całym tzw. „cyklu życia pracownika” (schemat poniżej). Więcej na temat samego modelu można usłyszeć w nagraniu webinarium, dla zainteresowanych dostępne również webinarium dotyczące zastosowania platformy motywacyjnej w procesie onboardingu).

Dobrze patrzeć jak coraz więcej organizacji adaptuje tego typu podejście i naukowe podstawy motywacji krótko i długoterminowej. Uczciwie muszę jednak przyznać, że nie widziałem jeszcze wdrożenia platformy motywacyjnej klasy one2tribe do wszystkich procesów opisanych w modelu.

Dziś słów kilka o projekcie, związanym z wykorzystaniem powyższego modelu w komunikacji wewnętrznej, projektu którego miałem przyjemność być swoistym akuszerem.

Scenariusz czyli rozwinięcie

Mowa o zadaniu zakomunikowania nowego modelu kompetencji w Vienna Life. Temat niebagatelny, bo model kompetencji wykorzystywany jest m.in. w rozmowach rozwojowych i systemie oceny pracy, więc pośrednio ma wpływ np. na awanse i wynagrodzenia.

Dodatkowo projekt miał być nieszablonowy, bo jak często bywa w firmach, które dużo robią w obszarze komunikacji i integracji pracowników – „wszystko już było„.

Tak powstał pomysł, by zaprosić załogę do gry opartej o scenariusz filmowy, która posiada jak najbardziej realne nagrody, rywalizację drużynową i indywidualną, konkursy, quizy i cykl spotkań i telekonferencji z pracownikami połączonych z komunikacją co tydzień jednego z klastrów kompetencyjnych.

Jak widać na zdjęciu powyżej w grze są również „artefakty” takie jak maski aktorów czy kartonowy model rakiety.

Któż z nas nie lubi oglądać filmów?!

Tym bardziej jeśli mówimy o takich pozycjach jak Apollo 13, Forrest Gump czy Ojciec Chrzestny. (Kevina nie było samego w domu 😉

Zawiązanie akcji czyli jak zaczęliśmy

Gdy piszę te słowa jesteśmy zaledwie po dwóch pełnych rundach (tygodniach): wprowadzeniu i orientacji w zasadach gry i poruszania się po platformie Tribeware oraz rozgrywce związanej z kompetencją „Komunikacja i współpraca” opartej (jakże inaczej!) o kosmiczny scenariusz w stylu Apollo 13 przygotowany przez Kaję Tomczyk i Anetę Chmielińską (chapeau bas).

„Trafił nas jakiś odłamek! Myślimy, że to fragment sondy Dawn. Nie wiem. Nie wiem co to było!!! Ale uderzył nas naprawdę mocno. Coś jest nie tak z aparaturą…”

Box office, czyli efekty

Trudno mówić o efektach projektu, który dopiero się rozkręca (przed nami kilka tygodni działań), niemniej pierwsze informacje zwrotne od pracowników, przekazywane w najtwardszej formie, czyli przez angażowanie się w działania na platformie i „off-line” są na tyle zachęcające, że postanowiłem się nimi z Państwem podzielić.

Poniżej kilka podstawowych statystyk z pierwszych dwóch tygodni.

  • 52% załogi zalogowało się do platformy po wysłaniu maila informacyjnego, przed oficjalnym kick-off projektu
  • 69% po pierwszym spotkaniu informacyjnym dot. rozpoczęcia projektu
  • 78% użytkowników było aktywnych w połowie pierwszego tygodnia rzeczywistej „rozgrywki” (pierwszej kompetencji – komunikacji i współpracy
  • pod „oddolną” presją pracowników (pozdrowienia dla zespołu Analityków!) zrestartowano jedną „ligę”, by wyrównać szanse na zdobycie punktów w rozgrywce dla osób, które dołączyły później; nagrodą w tej lidze były kartonowe modele rakiet wielkości dorosłego człowieka
  • ponad połowa osób odpowiedziała na quiz dotyczący prezentowanej kompetencji, z czego 33% załogi w ciągu pierwszych kilku godzin od uruchomienia
  • średnia logowań w pierwszych 2 tyg. to 37 wizyt na tydzień, rekordzista logował się do platformy 80 razy
  • logowania do platformy odbywają się również po godzinach pracy dzięki aplikacji mobilnej (uczestnictwo w programie jest całkowicie dobrowolne)

Scena finałowa? Jeszcze przed nami…

Trudno podsumować projekt, który jest w trakcie realizacji, ale powyższe zestawienie zachęca nas do jeszcze bardziej wytężonej pracy kreatywnej i analitycznej (mamy w zanadrzu też parę niespodzianek!)

Warto podkreślić, że mimo iż w tym krótkim podsumowaniu, jak i reakcjach pracowników na projekt głownie przewijają się głównie elementy gry, zabawy, fikcji i rywalizacji, to niejako niepostrzeżenie, „mimochodem” przekazujemy informację o definicjach kompetencji, zachowaniach, które je reprezentują oraz oczekiwaniach organizacji do tego jaka firma ma de facto być.

Z pewnością poinformuję jak projekt się będzie rozwijał. Stay tuned!

W tym miejscu chciałbym podziękować Vienna Life za odwagę w zastosowaniu tak nowatorskich rozwiązań, a personalnie Paniom Agacie Romanowskiej i Małgorzacie Woody za możliwość wspólnej pracy. Sylwi Jasińskiej zaś należą się osobne podziękowania za heroiczną koordynację projektu po stronie one2tribe.

Zachęcam do zadawania pytań w komentarzach, a jeśli ktoś z Państwa chciałby dowiedzieć się więcej na temat zastosowania przedstawionego modelu w swojej organizacji (nie tylko w obszarze komunikacji, bo możemy np. podnieść sprzedaż), serdecznie zapraszam do kontaktu.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*