Sebastian Kisiel, Citrix Systems Poland
Postęp w dziedzinie transportu i technologii sprawił, że świat stał się mniejszy. Dziś śniadanie można zjeść w Londynie, a kolację w Nowym Jorku. Komunikacja z kimkolwiek może mieć miejsce właściwie natychmiast, bez ograniczeń związanych z tym kto i gdzie się znajduje. Postęp ten wywarł największy wpływ na świat biznesu. Dzięki niemu niemal każda firma może mieć zasięg globalny. Zanim jednak otworzymy ją na świat, warto poznać realia i wynikające z tej decyzji wyzwania.
Redukcja barier czasowych i odległości
Obecnie firmy mogą dotrzeć na nowe rynki o wiele wydajniej i szybciej niż w przeszłości. Większość organizacji przyjęło tę nową możliwość, gdyż pozwala ona znacznie rozszerzyć ich potencjalną bazę klientów. USForex przy współpracy z Researchscape przebadał ponad 300 małych i średnich firm z USA. Z badania wynika, że 58% firm ma już w swoim portfolio międzynarodowych klientów. Otwarcie się na różne rynki tworzy jednak nowe wyzwania. Gdy klient firmy działa w podobnej lokalizacji, komunikacja i współpraca (praca nad zmianami w umowach, NDA z partnerem lub zamówienie dla dostawcy) są stosunkowo proste. Gdy ten jednak znajduje się po drugiej stronie świata, sprawa już tak nie wygląda.
Przyciągnięcie i utrzymywanie najlepszych talentów
Narzędzia pozwalające na współpracę w zakresie tworzenia i edycji treści mogą zniwelować pojawiające się wyzwania. Dzięki nim można wyeliminować konieczność korzystania z usług FTP, pamięci USB czy nawet płyt CD, zastępując je możliwością prostego i bezpiecznego udostępniania i edycji plików. Integracja z Office 365 pozwala użytkownikom łatwo korzystać z dokumentów tworzonych przez wiele osób. Uzyskiwanie informacji zwrotnych i zatwierdzanie dokumentów od współpracowników wewnętrznych i zewnętrznych, a także adaptację działań bezpośrednio z wiadomości e-mail staje się efektywniejsze. Ta kombinacja sprawia, że współpraca nad dokumentami z dowolną osobą, bez względu na jej lokalizację, jest prosta podobnie jak bezpośrednie spotkanie.
Globalizacja rozszerza również możliwość pozyskiwania utalentowanych pracowników spoza lokalnego obszaru. Dla organizacji, które potrzebują wyspecjalizowanych pracowników, brak możliwości zatrudnienia odpowiednich osób może być głównym czynnikiem hamującym ich rozwój. Technologia jest motorem wzrostu modelu pracy zdalnej, umożliwiając firmom zatrudnianie osób z unikalnymi zestawami umiejętności. Jej wprowadzenie do organizacji może wiązać się ze zmianą strategii, jednak nie zawsze jest to konieczne. Zarówno prywatnie, jak i biznesowo pierwsze wrażenie można zrobić raz, zatem udoskonalenie takich procesów, jak np. zatrudnianie nowego zdalnego pracownika, ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia marki pracodawcy i utrzymania najlepszych z nich w organizacji. Współpraca w zakresie treści może być pomocna również tutaj.
Dzięki zintegrowanemu elektronicznemu podpisowi dział HR może zdigitalizować proces pozyskiwania podpisanych dokumentów dot. zatrudnienia. Automatyzacja procesów może również ułatwić kolejny krok automatycznie przesyłając dokumentację pracownika po otrzymaniu podpisanego listu intencyjnego.
Zabezpieczanie danych i przestrzeganie przepisów
Organizacje działające globalnie muszą mieć na uwadze, że poszczególne kraje dysponują różnymi przepisami i wymogami. Nieprzestrzeganie ich stwarza znaczne ryzyko. Przykładowo, przy RODO kara grzywny wynosi maksymalnie do 4% dochodu firmy lub 20 milionów euro. Nie przestrzegając prawa można nie tylko sparaliżować własny biznes jak i doprowadzić do jego upadku. Jednak przy każdym wyzwaniu występuje również szansa. Konieczność spełnienia określonych wymagań odnośnie RODO, to również okazja do ulepszenia strategii przechowywania danych, ale także do optymalizacji procesów i zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa.
Przy wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań do współpracy w zakresie treści dane są szyfrowane zarówno w ruchu i w spoczynku. Nadawcy wiadomości mogą chronić poszczególne działania na nich za pomocą funkcji zarządzania prawami do informacji, a dział IT może zintegrować systemy zapobiegania utraty danych, pomagając organizacji osiągnąć zgodność z RODO.
Wydajność kluczowym priorytetem
Priorytety mają wszyscy, w tym również organizacje. W świecie IT ich uszeregowanie jest bardzo istotne. Stąd też przeprowadzanych jest tak wiele badań wśród kadry zarządzającej czy dyrektorów IT, które mają odpowiedzieć na to pytanie. Niedawne badanie Workspace Buyer przeprowadzone przez Citrix pokazało, co napędza cyfrową transformację. Przedstawiciele IT chcą czuć się bezpiecznie i być odpowiednio chronieni. Poza potrzebą bezpieczeństwa, drugi priorytet w biznesie skupia się wokół ludzi. Dla dyrektorów IT czy CIO wydajność jest zaraz na kolejnym miejscu.
Cyfrowe miejsca pracy – synonim większej wydajności
Dla osób objętych badaniem wydajność zajmuje kolejną pozycję tuż po bezpieczeństwie i zgodności z przepisami, szczególnie w kontekście potencjalnych inwestycji z zakresu transformacji IT. Oto kilka dodatkowych danych:
- Ponad 50% potencjalnych klientów, korzystających z rozwiązań Citrix dla cyfrowych miejsc pracy określa wydajność operacyjną, jako ich największą korzyść.
- Pomimo, iż bezpieczeństwo i zgodność z przepisami jest stawiane na pierwszym miejscu, wiele firm jednocześnie stara się zwracać uwagę na wydajność użytkowników końcowych.
49% z nich wskazało wydajność pracowników jako istotny czynnik transformacji swojej organizacji.
- Ponad 62% badanych (personelu IT oraz użytkowników końcowych) jako główną korzyść jaką daje cyfrowa i elastyczna przestrzeń pracy podaje zwiększoną efektywność operacyjną.
- Poza elastycznością w zakresie miejsc pracy, liderzy IT chcą, by użytkownicy mieli również swobodę wyboru miejsca pracy. Tym samym satysfakcja z pracy użytkownika końcowego jest postrzegana jako kluczowy czynnik dla projektów z zakresu cyfrowej transformacji IT.
Ilustracja: Pixabay