Wiodące firmy z sektora technologicznego połączyły siły w celu przeanalizowania wpływu sztucznej inteligencji na najważniejsze zawody technologiczne. Raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” przewiduje, że 92 procent miejsc pracy w sektorze ICT ulegnie dużej lub umiarkowanej transformacji w wyniku postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Raport wskazuje również kierunki rozwoju, aby przygotować firmy i pracowników na przyszłość w erze cyfrowej oraz wskazówki dla osób, które chcą podnieść swoje kompetencje i pogłębić wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.
Konsorcjum wiodących firm w branżach IT i zarządzania kadrami (AI-Enabled ICT Workforce Consortium) na czele z Cisco, w składzie z Accenture, Eightfold, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft i SAP opublikowało swój pierwszy raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs”. Badanie przeanalizowało wpływ sztucznej inteligencji na prawie 50 najważniejszych zawodów z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przedstawiając praktyczne wskazówki zarówno dla pracodawców jak i pracowników oraz rekomendacje dotyczące rozwoju umiejętności.
Inicjatywa ma na celu wsparcie pracowników w przekwalifikowaniu i podnoszeniu kwalifikacji, zgodnie z wymogami zmieniającego się rynku pracy. Wraz z wprowadzeniem technologii i narzędzi, takich jak ChatGPT, Gemini, Midjourney oraz dalszym rozwojem AI, pracownicy muszą przygotować się na cyfrowe środowisko pracy, w którym zaawansowane technologie odgrywają kluczową rolę. Według ostatniego badania Światowego Forum Ekonomicznego, 58 procent ankietowanych pracowników uważa, że ich umiejętności zawodowe zmienią się znacząco w ciągu najbliższych pięciu lat z powodu sztucznej inteligencji i konieczności pracy z dużymi zbiorami danych.
„Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości i przynosi nieznane dotąd korzyści. W związku z tym musimy dbać o to, aby umiejętności i kwalifikacje na rynku pracy były dostosowane do dynamicznie zmieniającego się środowiska cyfrowego, tak, by nikt nie został w tyle”, powiedziała Francine Katsoudas, Chief People, Policy & Purpose Officer w Cisco oraz członkini i założycielka AI-Enabled ICT Workforce Consortium. „Jako Konsorcjum podjęliśmy wspólną odpowiedzialność za przeszkolenie i podniesienie kwalifikacji 95 milionów ludzi w ciągu najbliższych 10 lat. Inwestując w długoterminową strategię na rzecz inkluzywnego rynku pracy, możemy pomóc wszystkim uczestniczyć i rozwijać się w erze AI.”
Każdą profesję czeka rewolucja AI
Wnioski z raportu przedstawiają wpływ sztucznej inteligencji na zawody z branży ICT, wskazując pracownikom i pracodawcom nowe możliwości rozwoju, napędzane przez AI:
- 92 procent zawodów ICT ma przejść znaczną lub umiarkowaną transformację w wyniku rozwoju AI.
- Profesjonaliści na szczeblu podstawowym i średnim są na czele transformacji AI. 40 procent stanowisk na poziomie średnim i 37 procent stanowisk na poziomie podstawowym ma przejść dużą transformację.
- W miarę jak AI redefiniuje funkcje zawodowe, na znaczeniu zyskają takie umiejętności jak kompetencje AI, etyka AI, odpowiedzialna AI, inżynieria podpowiedzi, znajomość dużych modeli językowych [LLM] oraz metodyki zwinne, podczas gdy inne będą mniej istotne (tradycyjne zarządzanie danymi, tworzenie treści, utrzymanie dokumentacji, podstawowe programowanie i języki oraz wyszukiwanie informacji).
- Podstawowe umiejętności są potrzebne we wszystkich rolach ICT, aby przygotować się na sztuczną inteligencję, w tym biegłość w obsłudze AI, analityka danych i inżynieria podpowiedzi.
Praktyczne wskazówki dla pracowników i pracodawców
Raport wykorzystuje narządzie „Job Transformation Canvas”, które analizuje wpływ AI na 47 ról z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych w siedmiu grupach zawodowych, mając na celu pomoc pracownikom i pracodawcom w zrozumieniu, jak sztuczna inteligencja (AI) wpłynie na poszczególne zawody z sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz przedstawia umiejętności, które będą przydatne na rynku pracy. Role te zostały wybrane na podstawie największej liczby ofert pracy w okresie od lutego 2023 do lutego 2024 w USA i Europie, według Indeed Hiring Lab. „Job Transformation Canvas” reprezentuje podejście oparte na kompetencjach, opisując dokładnie każdą rolę, w tym opis stanowiska, główne zadania i odpowiadające im umiejętności. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy mogą wykorzystać „Job Transformation Canvas” jako narzędzie szkoleniowe i przewodnik po nowej, cyfrowej erze.
Raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” opisuje szereg ról zawodowych – od analityka biznesowego, przez data scientist, menedżera IT po specjalistę ds. bezpieczeństwa informacji – w siedmiu grupach zawodowych, w tym: biznes i zarządzanie, cyberbezpieczeństwo, data science, projektowanie i doświadczenia użytkowników, infrastruktura i operacje, rozwój oprogramowania oraz testowanie i kontrola jakości. Każda rola jest oceniana pod kątem wpływu AI ze szczegółowymi zaleceniami dotyczącymi przekwalifikowania i podnoszenia kompetencji. Podstawowe umiejętności i rekomendacje szkoleniowe umożliwiają pracodawcom podjęcie natychmiastowych działań.
Cele na kolejne lata
Członkowie Konsorcjum zobowiązali się do budowania inkluzywnego środowiska pracy, oferując możliwości, które będą wspierać rodziny i przyczyniać się do rozwoju gospodarczego. Członkowie Konsorcjum zobowiązali się do tworzenia ścieżek zawodowych dla pracowników, zwłaszcza w sektorach, które będą coraz bardziej zintegrowane z technologią AI. W konsekwencji ustalono kilka celów na najbliższe 10 lat, związanych z rozwojem umiejętności:
- Cisco zobowiązało się do przeszkolenia 25 milionów osób w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności cyfrowych do 2032 roku.
- IBM planuje przeszkolić 30 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych, w tym 2 miliony w zakresie AI do końca 2026 roku.
- Intel planuje dać możliwość zdobycia umiejętności AI ponad 30 milionom osób, by mogły sprostać wymaganiom obecnych i przyszłych miejsc pracy do 2030 roku.
- Microsoft zobowiązał się do przeszkolenia i certyfikacji 10 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych do 2025 roku, który to cel już udało się przekroczyć, przeszkalając i certyfikując 12,6 miliona osób o rok wcześniej, niż planowano.
- SAP zobowiązało się do podniesienia kwalifikacji dwóch milionów osób na całym świecie do 2025 roku.
- Google niedawno ogłosił, że przeznacza ponad 130 milionów dolarów na wsparcie szkoleń z zakresu AI i rozwój umiejętności mieszkańców USA, Europy, Afryki, Ameryki Łacińskiej i regionu APAC.
Wzmocnienie pozycji pracowników i pracodawców na całym świecie
W czerwcu 2024 r., w odpowiedzi na sugestie liderów z całego świata, Konsorcjum rozszerzyło swój zakres o wszystkie kraje G7 – dodając Kanadę, Japonię i Wielką Brytanię do analizy najbardziej poszukiwanych zawodów ICT, a w kolejnym etapie zostaną dołączone również pozostałe kraje. Konsorcjum planuje również wprowadzenie „AI Workforce Playbook”, który ma na celu umożliwienie małym, średnim i dużym firmom proaktywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników.
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz