86% ubezpieczycieli z całego świata uważa, że nowe firmy technologiczne z branży ubezpieczeniowej, tzw. insurtech-y, stanowią zagrożenie dla ich dochodów. Jednocześnie, ponad połowa respondentów postrzega innowacje jako priorytetowy obszar strategii, dlatego coraz chętniej wchodzi z insurtech-ami we współpracę – wynika z raportu PwC „Ubezpieczeniowy nowy świat. Insurtech motorem innowacji”.
Według raportu PwC „Ubezpieczeniowy nowy świat. Insurtech motorem innowacji” (ang. Insurance’s new normal. Driving innovation with InsurTech), zmiany w branży ubezpieczeniowej nabierają tempa, a ubezpieczyciele coraz częściej wychodzą poza ramy własnego przedsiębiorstwa, aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać nowe szanse biznesowe. Firmy ubezpieczeniowe są bardziej aktywne niż reszta sektora usług finansowych, jeśli chodzi o monitorowanie działań fintech i reakcję na te działania. Często też nawiązują współpracę partnerską z podmiotami oferującymi innowacyjne rozwiązania.
Dziś nie zadajemy sobie już pytania, czy ubezpieczyciele będą współpracować z insurtech-ami, zastanawiamy się raczej nad tym, w jakim modelu ta współpraca będzie przebiegać i w jakiej skali. Technologie takie jak data analytics, sztuczna inteligencja czy blockchain są przyszłością branży, a efekty z ich wdrożenia odczują zarówno sami ubezpieczyciele, jak też klienci. Już teraz możemy obserwować coraz więcej inwestycji w tego typu rozwiązania. Insurtech-y znakomicie rozumiejące transformację cyfrową, dlatego ubezpieczyciele muszą znaleźć sposób, aby korzyści związane ze współpracą z nimi znalazły się w centrum działalności, czy to poprzez nawiązanie z nimi partnerstwa, czy też poprzez ich nabycie. Alternatywnym scenariuszem, choć prawdopodobnie dużo trudniejszym, jest wypromowanie własnych innowacji.
Artur Pikula, partner w PwC, lider zespołu doradztwa biznesowego dla sektora ubezpieczeniowego
Eksperci PwC podkreślają, że ubezpieczyciele zmienili w ostatnim roku sposób postrzegania nowoczesnych firm technologicznych z branży ubezpieczeniowej, czyli tzw. insurtech-ów, i mimo utrzymującej się obawy o utratę dochodu na rzecz nowych graczy, coraz wyraźniej dostrzegają korzyści, jakie insurtech może wnieść na rynek. Obawy wciąż jednak są dość silne. 56% ubezpieczycieli objętych badaniem PwC uważa, że insurtech stanowi zagrożenie dla 20% ich dochodów. Kolejne 20% respondentów twierdzi, że zagrożenie to dotyczy nawet 40% dochodu, natomiast 10% przewiduje utratę nawet ponad 40% dochodu.
Sukces nowych inicjatyw wymaga połączenia trzech obszarów – doskonałości technologicznej, umiejętności marketingowych oraz znajomości wybranej branży. Kombinacja tych kompetencji pozwala na zdobycie zainteresowania i zaufania klientów – klucza do udanej współpracy z ubezpieczycielami, którzy poszukują możliwości zwiększenia atrakcyjności oferty.
Sztuczna inteligencja i analityka danych przyszłością branży
94% ubezpieczycieli twierdzi, że angażowanie klientów i zapewnienie lepszej oceny ryzyka stanowią główne trendy w dziedzinie innowacji. Dlatego też aż 84 przebadanych przez PwC firm ubezpieczeniowych planuje w najbliższym roku inwestycje w zakresie narzędzi analityki danych.
Eksperci PwC zwracają uwagę, że nawiązanie partnerstwa z innowatorami insurtech oraz uczenie się od nich pozwoli tradycyjnym ubezpieczycielom lepiej wykorzystywać dane w celu poznania swoich klientów i dotarcia do nowych grup. Ważnym czynnikiem zapewniającym sukces w tym obszarze będzie przejście do bardziej prewencyjnego modelu (pomoc klientom w zapobieganiu wypadkom) oraz oferowanie polis według modeli na życzenie, opłacanych w momencie korzystania (pay as you go).
Rozwój analityki danych pozwoli także ubezpieczycielom skupić się na możliwościach, jakie niesie ze sobą Internet Rzeczy. Skuteczne wdrożenie narzędzi sztucznej inteligencji da doświadczonym specjalistom czas na podejmowanie bardziej złożonych decyzji opartych na ocenie sytuacji. Korzyści tej nie należy lekceważyć, ponieważ aż 87% ubezpieczycieli twierdzi, że ma problem z zatrudnieniem i zatrzymaniem pracowników z odpowiednimi umiejętnościami do wprowadzania innowacji.
Blockchain
81% ubezpieczycieli, którzy wzięli udział w badaniu PwC, twierdzi, że znana jest im technologia blockchain. Co więcej, spodziewają się oni zakrojonego na szeroką skalę wdrażania tej technologii w swojej branży. Jednak mimo że 68% firm ubezpieczeniowych planuje implementację blockchain jako elementu wewnętrznego systemu produkcyjnego do 2018 roku, jedynie 8% zapowiada, że w najbliższym roku zamierza przeprowadzić odpowiednie inwestycje w tym zakresie. Oznacza to, że aby osiągnąć cel, należy zdecydowanie przyspieszyć tempo inwestycji.
Ubezpieczyciele mogą wykorzystywać technologię blockchain do:
- automatyzacji procesów związanych z roszczeniami, co oznacza oszczędności i korzyści dla klienta
- usprawnienia przepływu danych, zyskując lepszą kontrolą w obszarze underwritingu
- agregowania i dzielenia ryzyka i strat związanych z katastrofami oraz strat, umożliwiając ich lepsze monitorowanie i zrozumienie
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz