Outsourcing – jak się nie sparzyć?

1 stycznia 2017

Rewolucja technologiczna i automatyzacja procesów z jednej strony oraz uszczelnianie systemu podatkowego z drugiej – to największe wyzwania strojące obecnie przed działami podatkowymi i księgowymi w przedsiębiorstwach. Jak wynika z badania EY „Paradoksy outsourcingu”, w tej sytuacji tylko co 4. firma decyduje się na wybór firmy outscourcingowej ze względu na niską cenę usług. Badanym zależy przede wszystkim na maksymalnym bezpieczeństwie w razie kontroli.

Według raportu Banku Światowego „Doing Business 2016”, pod względem łatwości płacenia podatków Polska znalazła się na 58 miejscu na świecie. Zdaniem 9 na 10 respondentów w badaniu EY „Paradoksy outsourcingu”, polski system podatkowy nie jest przyjazny dla firm. Zaledwie 40 proc. badanych firm wierzy w skuteczność uszczelnienia polskiego systemu podatkowego, jednak ponad połowa (54 proc.) badanych uważa, że takie działanie miałoby pozytywny wpływ na gospodarkę.

Uszczelnienie przez uproszczenie

Zdaniem wszystkich ankietowanych, najprostszym, a zarazem najlepiej ocenianym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów tak, aby nie budziły żadnych wątpliwości. Innym, bardzo wysoko ocenionym sposobem było: wprowadzenie centralnego rejestru podatników (81 proc.), zaostrzenie przepisów dotyczących wyprowadzania dochodów za granicę (69 proc.) i wprowadzenie centralnego rejestru faktur (57 proc.).

Grafika 1.jpg

– W ostatnim roku wprowadzono liczne obowiązki podatkowe dla przedsiębiorstw – m.in. obowiązek opodatkowania w Polsce dochodów niektórych zagranicznych spółek, raportowanie cen transferowych czy Jednolity Plik Kontrolny. Dodatkowo Ministerstwo Finansów chce skupić więcej uwagi na kontroli podatkowej VAT i CIT. Wszystko to oznacza, że firmy mają coraz więcej raportów i obowiązków podatkowych. Nadrzędną kwestią jest bezpieczeństwo rozliczeń – mówi Marcin Jurczak, Partner, Lider Zespołu Usług Księgowych i Płacowych EY.

Bezpieczeństwo ponad cenę

W sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce zatrudnionych jest 170 tys. osób. Branża ta rośnie w tempie 15 proc. rocznie. Dla firm, które decydują się na outsourcing, najważniejszym kryterium wyboru usługodawcy jest zapewnienie przez niego bezpieczeństwa prawnopodatkowego (99 proc.) oraz kompletność dokumentacji – takiego zdania jest 98 proc. badanych. Natomiast tylko co 4. firma decyduje się na wybór firmy outscourcingowej ze względu na niską cenę usług.

Grafika 2.jpg

Księgowy czy specjalista IT?

Nowoczesne technologie i robotyka, które są coraz powszechniejsze w dużych firmach, powodują, że organizacje muszą dopasować się do nowych trendów i rozwiązań. Warto zdawać sobie sprawę, że coraz większą rolę w księgowości zaczną odgrywać specjaliści od IT. – Jednolity Plik Kontrolny, listy płac w chmurze, elektroniczne raportowanie danych sprawiają, że podatki powoli stają się domeną IT i to właśnie specjaliści z tego obszaru będą odgrywać coraz większą rolę w wypełnianiu obowiązków księgowych. Firmy muszą mieć świadomość zmian, które zachodzą na rynku – mówi Dariusz Tłokiński, Starszy Menedżer, Zespół Usług Księgowych i Płacowych EY. – Technologia otworzy kolejne obszary, w których będziemy korzystać z aktywów, które nie są na naszym bilansie, a odgrywają kluczową rolę w naszym sukcesie (chociażby crowdsourcing). Obecnie możliwe jest stworzenie niepowtarzalnego produktu lub usługi korzystając z całego bogactwa ekosystemu biznesowego, w którym się obracamy. Umiejętne zorganizowanie technologicznego otoczenia zadecyduje, czy nasz finansowy back-office będzie efektywny jak nigdy wcześniej, czy raczej przyniesie nowe problemy w obrębie księgowości i podatków – podsumowuje Marcin Jurczak.


Źródło: www.ey.com/pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*