Cyfrowe miejsce pracy – świat w zasięgu… klawiatury

 

Robert Jesionek: Kto i jakich korzyści oczekuje dziś od narzędzi Digital Workplace? Czy nie jest tak, że niektóre z nich najchętniej widziałby w firmie prezes, a inne młody pracownik, millennials, który lubi pracować z określonymi rozwiązaniami i w określony sposób?

Marcin Somla, SER Group: Do zarządzających coraz rzadziej przemawia wyłącznie twardy, krótkoterminowy, finansowy konkret. Coraz częściej większą rolę odgrywa myślenie długofalowe, nastawione również na inne korzyści. Firmy zdają sobie sprawę, że muszą inwestować w narzędzia, które będą odpowiedzią na kulturowe zmiany odzwierciedlające się wśród pracowników. Zmiany kulturowe są nieuchronne, młodzi pracownicy coraz mocniej dają wyraz temu, że nie chcą siedzieć na open space, tylko wolą sobie wyjść na lunch i pracować z tabletem albo z telefonem. Odpowiedź na pytanie o oczekiwane korzyści z inwestycji w Digital Workplace kryje się zarówno w tej wspomnianej perspektywie długofalowej szanującej potrzeby pracowników, jak i w fakcie, że coraz częściej o tych inwestycjach decydują członkowie zarządu, będący jednocześnie sponsorami takich przedsięwzięć.

Jacek Paszek, eDokumenty: W dużych przedsiębiorstwach korzyści są inne niż w małych. Bardziej rozwinięte firmy najczęściej mają już jakieś rozwiązania, np. automatyzacja procesu obiegu faktur zwykle nie jest dla nich wyzwaniem, bo te firmy już z niej korzystają.

Marcin Somla, SER Group: Zaskakuje jednak fakt, że niektóre ogromne polskie firmy uchodzące za przykład doskonałości operacyjnej obsługują ręcznie swoje procesy fakturowe. Ale to prawda, duże i mniejsze firmy mają różne oczekiwania wobec korzyści z wdrożenia Digital Workplace.

Paweł Marciniak, Matrix42: Te korzyści rzeczywiście warto rozpatrywać osobno z punktu widzenia zarządu, a osobno z punktu widzenia pracownika. Oczywiście koszty inwestycji zawsze podkreśla się najwcześniej. Ale ja, mówiąc o tym, wolałbym zaakcentować raczej wartość wynikającą ze zmniejszonego marnotrawstwa. Firmy korzystające z naszego rozwiązania kupują o 30% mniej licencji oprogramowania, szybciej załatwiają swoje sprawy, nie przenoszą dokumentów w sensie fizycznym z miejsca na miejsce. Bardzo ważna jest również kwestia bezpieczeństwa danych, także w zakresie zgodności z wymogami różnych przepisów i standardów. Wszystkie te kwestie widzi przede wszystkim prezes. A pracownik? Dla niego wydajność też jest oczywiście istotna, bo gdy ona rośnie, to rośnie też jego satysfakcja z pracy. Pracownikowi w środowisku Digital Workplace działa się po prostu przyjemniej. W obszarze bezpieczeństwa ma on większy spokój, że nawet w wypadku utraty narzędzia pracy (telefonu czy laptopa) konsekwencje tego nie będą aż tak poważne. Wynika to z faktu, że dzięki takiemu narzędziu szef IT zdalnie może utracony sprzęt wyczyścić i nie trzeba się obawiać nieuprawnionego wykorzystania ważnych danych firmowych.

Jacek Paszek, eDokumenty: Do tych wszystkich wartości dodałbym jeszcze synergię, dzięki której pracownicy lepiej i szybciej się komunikują. Widać to np. przy współpracy nad dokumentem albo sprawą, w której wszyscy mogą współdzielić informacje oraz je komentować, a dzięki temu sprawnie pracować w grupie. Druga wartość, tym razem dla zarządzających, to łatwość zarządzania zespołami dzięki jaśniejszemu widzeniu całego spektrum ich pracy, a także dzięki nieporównywalnie łatwiejszemu komunikowaniu się z nimi.

Izabela Sakowicz, IDG Poland: Bardzo sobie cenię komunikację międzyzespołową, możliwość widzenia, czy w poszczególnych projektach wszystko idzie zgodnie z planem, czy jakiś proces nie stanął z powodu czyjejś nieobecności. Nade wszystko zaś ważna jest codzienna zwinność organizacyjna, wynikająca z tego, że na różne fakty możemy sprawnie reagować. Dla menedżera, który rozpoczyna pracę z narzędziami Digital Workplace, oznacza to konieczność przyzwyczajenia się do nowych rzeczy. Pamiętam swoje pierwsze doświadczenia, kiedy to raz w tygodniu musiałam analizować zaangażowanie członków swojego zespołu, przypisywać ich działania do poszczególnych projektów i na końcu raportować takie dane swoim przełożonym. Bardzo szybko okazało się, że błyskawicznie mogłam ocenić np. rentowność projektu oraz odstępstwa od początkowych jego założeń. To ogromny zysk dla menedżera, i to natychmiastowy.

Przeczytaj pełny zapis rozmowy o wyzwaniach związanych z koncepcją Digital Workplace, która miała miejsce w redakcji „Computerworld”. Rozmawiali tam: Jacek Paszek, prezes firmy eDokumenty, Paweł Marciniak, dyrektor regionalny na Europę Wschodnią w Matrix42, Marcin Somla dyrektor w SER Group oraz Izabela Sakowicz, country manager w IDG Poland. Rozmowę moderował Robert Jesionek. Kliknij w zdjęcie i przeczytaj całość na stronie redakcji Computerworld: 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*