Cyfryzacja biznesu jest nieunikniona

Od cyfryzacji w biznesie nie ma ucieczki, zresztą głupotą byłoby odwrócić się od procesu, który gwarantuje wiele korzyści i to nie tylko tych wizerunkowych. Zobacz, czym jest transformacja cyfrowa w biznesie, i jakie oferuje korzyści.

Rewolucja cyfrowa trwa

Cyfryzacja biznesu to nic innego, jak proces polegający na zaangażowaniu zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Internet Rzeczy czy Chmura, w celu usprawnienia działania całej organizacji. Cyfryzacja nie dotyczy tylko firm z sektora informatycznego czy finansowego, ale właściwie z każdej branży. Kluczem do sukcesu w transformacji jest ich umiejętnie wdrożenie, tak aby wszystkie te narzędzia i rozwiązania mogły być efektywnie wykorzystywane w codziennej działalności. Ich implementacja powinna odbywać się przy ścisłej współpracy działów IT i osób odpowiedzialnych za najważniejsze obszary w firmie. Oba te światy powinny być ze sobą zintegrowane i pracować razem na rzecz realizacji długofalowych celów biznesowych, których w przyszłości, bez wejścia na ścieżkę transformacji cyfrowej, nie dałoby się osiągnąć. Firmy, które ciągną się w ogonie tego trendu, tracą już dzisiaj, a co dopiero za kilka czy kilkanaście lat. Klienci oczekują od firm innowacji i rozwiązań dostosowanych do internetowej rzeczywistości (e-bankowość, Blik itp.). Można powiedzieć, że im sprawniej firmy zdecydują się wejść na ścieżkę transformacji, tym lepiej. Będą mogły szybciej zwiększyć zyski i zyskać wizerunek firmy nowoczesnej. A to argumenty nie do przecenienia.

Cyfryzacja w polskich firmach

Transformacja cyfrowa w Polsce przebiega szybciej w większych firmach. Podobnie jest w całej UE. Wynika to nie tylko z większej świadomości korzyści, jakie oferuje, ale także z zasobów finansowych. Małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż są bardziej analogowe, niż cyfrowe. To zapewne będzie się powoli zmieniać. Jak wynika z trzeciej edycji badania KPMG, przeprowadzonego w partnerstwie z Microsoft, wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu wzrósł względem 2023 roku z 4,4 do 5,1 pkt w roku 2024, w dziesięciostopniowej skali. Najlepiej sytuacja wygląda w branży finansowej, technologicznej i motoryzacyjnej. Najgorzej w budownictwie i nieruchomościach. 28% firm korzysta już z narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, a kolejne 30% planuje wdrożenie takich rozwiązań w najbliższym roku. Jedna trzecia polskich firma zamierza zwiększyć wydatki na realizację transformacji cyfrowej w ciągu najbliższego roku, a 18% planuje pozyskać specjalistów wspierających rozwój cyfryzacji organizacji. Autorzy raportu wskazują, że przekroczenie po raz pierwszy 5 punktów powinno cieszyć, widać, że coraz więcej firm dostrzega korzyści, jakie zapewnia transformacja cyfrowa.

Optymizm cyfrowy

Z badania KPMG wynika, że co trzecia firma chce zwiększyć finansowanie transformacji cyfrowej, a 11% wśród nich planuje znaczące inwestycje w tym zakresie.  Nieco gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o posiadanie strategii rozwoju cyfrowego, taki dokument ma tylko 42% dużych firm, niespełna 27% średnich i tylko 13% małych. Eksperci wskazują, że obecnie mamy dogodny moment nie tylko na opracowanie takiej strategii, ale jej implementację w praktyce. Rozwój zaawansowanych technologii znacznie przyśpieszył, widać to choćby w obszarze sztucznej inteligencji. Ta ma już takie umiejętności, których kilka lat temu nikt nie prognozował. Doskonale sobie radzi już z naśladowaniem wzroku i słuchu, a trwają już prace nad zdigitalizowaniem kolejnego zmysłu, węchu. Start-up Osmo deklaruje, że już niedługo AI będzie generowała zapachy tak, jak teraz obrazy i dźwięki. Drugi powód to dostępność. Z uwagi na upowszechnienie nowych technologii, stały się one bardziej dostępne cenowo, także dla małych i średnich firm.

Cyfryzacja z Comarch

Cyfryzacja firmy wiąże się z przebudową całej organizacji, dlatego warto w tym zakresie postawić na sprawdzonego partnera. W ofercie Comarch firmy, niezależnie od branży i wielkości, znajdą nowoczesne rozwiązania pozwalające skorzystać z dobrodziejstw, jakie daje cyfryzacja:

  • Comarch ERP XL – rozwiązanie przeznaczone dla dużych i średnich firm produkcyjnych, handlowych i usługowych.
  • Comarch ERP Enterprise – wielojęzyczna platforma dla międzynarodowego biznesu.
  • Comarch ERP Optima – nowoczesny zintegrowany program dla małych i średnich firm oraz biur rachunkowych.
  • Comarch ERP XT – oprogramowanie w chmurze oraz w postaci aplikacji mobilnych do zarządzania jednoosobową, mikro– i małą firmą.

Comarch, jako producent oprogramowania, oferuje firmom wybór instalacji oprogramowania na własnych serwerach lub skorzystanie z Chmury Comarch – dzięki tej ostatniej opcji, firmy nie muszą ponosić nakładów na własne serwery, licencje i usługi z tym związane. W systemach Comarch znajdziemy wszystkie dostępne obecnie technologie, które usprawniają prowadzenie biznesu. W pierwszej kolejności jest to zaawansowana sztuczna inteligencja, która umożliwia nie tylko zautomatyzowanie wielu procesów w firmie, ale także przetwarzanie dużych zbiorów danych (Big Data). Uczenie maszynowe, aplikacje mobilne na smartfony, chmura, Internet of Things zwiększają mobilność, a strategia Omnichannel zadba o integrację kontaktów ze wszystkich kanałów sprzedaży.

Cyfryzacja – korzyści

Wkroczenie na ścieżkę transformacji cyfrowej to inwestycja w przyszłość i to nie tylko w wizerunek firmy. Choć już to jest ważnym elementem, Klienci chcą mieć styczność z firmami nowoczesnymi, które posługują się nowymi technologiami.  Poza aspektem marketingowym firmy mogą liczyć na wiele innych korzyści, takich jak:

– optymalizacja kosztów operacyjnych (automatyzacja wielu czynności),

– wzrost efektywności działania w kluczowych obszarach (lepsze wykorzystanie zasobów),

– usprawnienie komunikacji (możliwość szybkiego i łatwego przekazywania informacji, lepsze zarządzanie informacją),

– zwiększenie bezpieczeństwa (implementacja rozwiązań chroniących dane przed niepowołanymi osobami),

– poprawa jakości świadczonych usług.

Cyfryzacja to także sposób na pozyskanie najlepszych specjalistów, a ci jak wiadomo, chętniej podejmują pracę w firmach tworzących innowacje lub przynajmniej  wykorzystujących je na co dzień.

Podsumowanie

Od transformacji cyfrowej nie ma odwrotu. Kto będzie szedł w awangardzie tego trendu zyska nie tylko konkretne wymierne i wizerunkowe korzyści, ale także przewagę konkurencyjną na długie lata.