Fundacja Widzialni wspólnie z agencją ExtraHut specjalizującą się w projektowaniu oraz tworzeniu produktów cyfrowych opracowała na potrzeby Business Accessibility Forum (BAF) raport dotyczący dostępności oraz użyteczności stron i aplikacji mobilnych w polskim biznesie. Widzialni oraz ExtraHut przeanalizowali 50 stron internetowych i aplikacji mobilnych polskich firm z pięciu sektorów: bankowego, telekomunikacyjnego, e-commerce, transportowego i telewizyjnego. Agencja jest partnerem merytorycznym ds. User Experience (UX) oraz współautorem audytu.
Od 28 czerwca 2025 roku mają być egzekwowane w Polsce przepisy dostosowujące polskie prawo do Europejskiego Aktu o Dostępności*. Polska podobnie jak inne kraje członkowskie Unii Europejskiej pracują nad uregulowaniami prawnymi zapewniającymi spełnianie przez podmioty gospodarcze wymogów dostępności produktów i usług.
„Zauważyliśmy, że w naszym kraju nie ma analizy stanu dostępności cyfrowej biznesu. Brakuje również wiedzy i wskazówek, w jaki sposób optymalnie przeprowadzić transformację cyfrowej dostępności. Dlatego zainicjowaliśmy stworzenie dokumentu obrazującego sytuację w kluczowych sektorach polskiego biznesu” – mówi Artur Marcinkowski, Accessibility Evangelist, Założyciel Fundacji Widzialni. – „Nasz raport ma pomóc w ocenie skali wyzwań oraz dostarczyć firmom wiedzę, wskazówki i inspiracje jak efektywnie wdrażać dostępność”.
Użyteczny produkt cyfrowy to produkt łatwy w obsłudze, intuicyjny i zrozumiały. „Jego użytkownik powinien naturalnie odnaleźć się w interfejsie i bez problemów poruszać się po stronie lub aplikacji, aby wykonać potrzebne czynności” – wyjaśnia Tomasz Kulczycki, Head of UX w ExtraHut – „Nasz raport podkreśla nierozłączność dostępności i użyteczności, a zidentyfikowane problemy mogą mieć wpływ na doświadczenia użytkownika i wiarygodność marki”.
W raporcie znajdziemy omówienie problemów związanych z niezgodnością ze standardem WCAG, nawigacją, architekturą informacji, funkcjonalnością, designem, językiem, zaufaniem, obsługą błędów i inkluzywnością oraz wynikających z nich konsekwencji. Jego autorzy cytują użytkowników, a także używają wizualizacji jako przykładów problemów i ich rozwiązań, wskazują dobre praktyki.
„W badaniach kluczowe było podejście inkluzywne” – podkreśla Patrycja Kołodziejczyk, UX Research Lead w ExtraHut. – „Praca z osobami reprezentującymi różnorodne cechy (m.in. wiek, zdrowie, umiejętności korzystania z rozwiązań cyfrowych czy też płeć) pozwala uwzględnić różne perspektywy i potrzeby. Prowadzi to do tworzenia bardziej dostępnych rozwiązań. Umożliwia także identyfikację potencjalnych barier i wyzwań, z którymi mogą spotkać się niektórzy użytkownicy, oraz zniwelowanie tych barier podczas projektowania produktów cyfrowych”.
W każdym sektorze biznesu istnieje potrzeba poprawy dostępności i użyteczności, ale problemy można skutecznie rozwiązać. Kluczowe jest skupienie się na potrzebach użytkowników, by nie wykluczać żadnej grupy klientów. Wdrożenie wskazówek zawartych w raporcie może przynieść widoczne korzyści biznesowe, takie jak wzrost zaangażowania użytkowników, zwiększenie konwersji, lojalności klientów oraz wzmocnienie marki w konkurencyjnym środowisku cyfrowym.
Z treścią raportu można zapoznać się pod adresem www.baforum.pl/2023.
Dodaj komentarz