Blisko 80 proc. polskich kancelarii prawnych oczekuje, że ich biznes urośnie w bieżącym roku. Prawnicy na potęgę inwestują także w nowe technologie – już obecnie ze specjalistycznego oprogramowania wspomagającego działania kancelarii korzysta pond dwie trzecie z nich, a plany dotyczące wdrożenia takiego rozwiązania ma co czwarta spośród tych kancelarii, które jeszcze z takiego narzędzia nie korzysta. To najważniejsze wnioski, jakie płyną badania „Puls Prawnika”, którego autorem jest Amberlo.
Celem badania było zbadanie nastrojów ekonomicznych wśród polskiej branży prawnej, a także poziomu wykorzystania narzędzi technologicznych dedykowanych dla kancelarii. Badanie zostało wykonane w kwietniu i maju bieżącego roku za pomocą pogłębionych ankiet internetowych. Wzięło w nim udział 22 kancelarie prawne.
Wyniki badania pokazały, że aż 77,3 proc. kancelarii prawnych spodziewa się, że bieżący rok będzie dla nich lepszy pod względem biznesowym niż miniony. 13,6 proc. kancelarii oczekuje podobnych wyników, jak rok wcześniej, a 9 proc. liczy się z pogorszeniem swojej sytuacji.
„Do największych wyzwań stojących przed kancelariami prawnymi należą kwestie związane z rozwojem biznesu – w tym pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie rentowności (po 18 proc. wskazań), zwiększenie zatrudnienia (13,6 proc.), przygotowanie strategii na kolejny rok (13 proc.), a także utrzymanie najlepszych pracowników (9,1 proc.). Co dziesiąta kancelaria pracuje także nad doskonaleniem organizacji pracy oraz analityki w swojej firmie” – mówi Aidas Kavaliauskas, CEO i jeden z twórców Amberlo.
Kancelarie prawne są coraz bardziej scyfryzowane
Pandemia wyraźniej przyśpieszyła procesy cyfryzacji polskich kancelarii prawnych, co potwierdzają także badania Amberlo. Aż 63 proc. kancelarii, które wzięły udział w badaniu, zadeklarowały, że korzystają ze specjalistycznego oprogramowania wspomagającego pracę ich firmy. Kancelarie niekorzystające z takiego narzędzia najczęściej twierdzą, że nie dostrzegają w nim wartości lub że wystarczy im zwykły program biurowy (po 37,5 proc. wskazań). Jednocześnie jednak taka sama grupa twierdzi, że chciałaby korzystać z specjalistycznego oprogramowania, ale nie dysponuje budżetem na niego, lub że planuje wdrożyć takie narzędzie wkrótce (25 proc.).
Bezapelacyjnie najpopularniejszą funkcją oferowaną przez oprogramowanie dla kancelarii prawnych jest system rozliczeniowy obejmujący automatyczne śledzenie czasu pracy i fakturowanie, a także narzędzia analityczne do mierzenia efektywności działań kancelarii (po 68,1 proc. wskazań). Popularne są także funkcje umożliwiające zarządzania sprawami prowadzonymi przez kancelarie (54,5 proc.), zarządzanie dokumentami (40,1 proc.), kalendarz (27,3 proc.), a także zarządzanie kontaktami (9 proc.).
„Pierwsze miejsce systemu rozliczeniowego nie może dziwić, bo w każdej kancelarii proces rejestrowania czasu pracy i fakturowania zajmuje zaskakująco dużo czasu. Wynika to z faktu, że każdy prawnik musi najpierw skrupulatnie policzyć swój czas poświęcony w danym miesiącu dla każdego z klientów, zrobić listę wykonanych zadań, zastosować przyjęte w umowie stawki, wystawić i wysłać fakturę, a potem upewnić się, że została ona terminowo opłacona. Specjalistyczne oprogramowanie potrafi zautomatyzować ten proces, a to przecież tylko jedna z funkcji oferowanych przez tego typu specjalistyczne oprogramowanie dla prawników” – komentuje Aidas Kavaliauskas.
Źródło: Amberlo
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz