Dwóch na trzech europejskich producentów nie potrafi wykorzystać danych i wniosków generowanych przez inteligentne fabryki w celu usprawnienia procesu decyzyjnego – wynika z najnowszych badań opublikowanych przez Fujitsu. Pomimo powszechnej zgody, że zastosowanie cyfrowych technologii fabrycznych może przełożyć się na zwrot z inwestycji, większość wytwórców nie korzysta w pełni z tej szansy.
Wyniki ankiety przeprowadzonej dla Fujitsu przez wiodącą europejską organizację badawczą teknowlogy | PAC potwierdzają, że większość producentów wciąż znajduje się w początkowej fazie transformacji cyfrowej. Sektor produkcyjny przeżywa obecnie spowolnienie gospodarcze, tymczasem inteligentna produkcja mogłaby stanowić bodziec do wzrostu – 97 proc. producentów, którzy wdrożyli technologię cyfrową, odnotowało pozytywne wyniki w ciągu trzech lat.
Technologie wykorzystujące internet rzeczy, chmurę obliczeniową czy sztuczną inteligencję pomagają zwiększyć wydajność i rentowność zakładów produkcyjnych. Umożliwiają m.in. efektywne, masowe dostosowywanie produktów czy stosowanie konserwacji predykcyjnej w celu ograniczenia nieplanowanych przestojów.
Obecnie większość producentów wciąż nie ma dostępu do praktycznych informacji dostarczanych przez inteligentne technologie fabryczne. Tylko 28 proc. korzysta z niej jako wsparcia przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Kolejne 29 proc. spodziewa się, że zacznie to robić w najbliższych trzech latach. Zdaniem Fujitsu, cyfrowa rewolucja produkcyjna wydarzy się wkrótce, ale powstrzymują ją koszty, złożoność procesu i brak możliwości analizy danych.
Pomimo małego upowszechnienia, przemysł produkcyjny wyraźnie docenia potencjał technologii inteligentnych fabryk. Prawie dwie trzecie (63 proc.) firm planuje zwiększyć inwestycje w ciągu najbliższych trzech lat, a tylko jeden na 50 zakładów zamierza ograniczyć swój budżet w tym obszarze. Projekty inteligentnych fabryk są na bardzo wczesnym etapie. 37 proc. wciąż znajduje się w fazie planowania. Podobna liczba (36 proc.) firm przeprowadza programy pilotażowe, a 19 proc. odnotowało rzeczywiste wdrożenia, które zapewniają korzyści biznesowe.
Większość firm uważa inteligentne fabryki za kluczowy cel strategiczny
Fujitsu spodziewa się szybkiego rozwoju inteligentnych fabryk, ponieważ w opinii większości firm są one kluczowym celem strategicznym. 62 proc. organizacji ocenia ich znaczenie w przedziale od 7/10 do 9/10. Implementacja technologii jest jednak złożonym procesem, a większość zakładów produkcyjnych wciąż znajduje się na wczesnych jej etapach. Obecnie tylko osiem proc. firm uważa, że ich wdrożenia inteligentnej produkcji są na zaawansowanym poziomie.
Pomimo tej względnej niedojrzałości, firmy odnotowują zachęcający zwrot z inwestycji. ROI uzyskało 44 proc. firm, w dodatku był on szybko osiągnięty. Prawie połowa (45 proc.) spośród producentów, którzy zauważyli korzyści, zarejestrowała je w ciągu mniej niż roku, podczas gdy 52 proc. potrzebowało od jednego do trzech lat.
Oferowanie producentom szeregu klasycznych rozwiązań to za mało. Konsumenci coraz częściej domagają się niestandardowych, dużych zamówień, ale za proporcjonalnie niską cenę. Jest to po prostu niemożliwe do osiągnięcia za pomocą tradycyjnej produkcji. Taką szansę dają jednak inteligentne technologie. W rezultacie pierwsi na rynku uzyskują premię cenową. Producenci mogą szybko przejść od weryfikacji koncepcji do wprowadzenia na rynek inteligentnej fabryki na skalę komercyjną, wybierając zaufanego partnera, takiego jak Fujitsu, z dużym doświadczeniem w planowaniu i wdrażaniu wszystkich aspektów tych projektów – efektem jest skuteczniejsze wykorzystanie cennych zasobów danych, które już generują – Ravi Krishnamoorthi, Managing Director UK (Private Sector), Senior Industry Partner and Head of Manufacturing & Automotive at Fujitsu for the Northern and Western Europe Region
Badanie wykazało, że głównymi wyzwaniami we wdrażaniu inteligentnej produkcji są koszt zakupu (58 proc.), budowanie uzasadnienia biznesowego (48 proc.), brak wykwalifikowanej kadry (47 proc.) i złożoność analizy danych (43 proc.). Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, początkujący użytkownicy współpracują z firmami zajmującymi się oprogramowaniem (92 proc.) i dostawcami usług IT (90 proc.).
Źródło: Fujitsu
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz