Fenomen przedsiębiorczości pokolenia sieci

Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS

Co decyduje o tym, że pewne osoby dostrzegają szanse w swoim otoczeniu, a inne nie? Dlaczego niektórzy rozpoznają okazje na biznes, inni zaś, obok tych samych okazji przechodzą obojętnie? Jednym z kluczowych czynników rozwoju przedsiębiorczości jest dynamiczny rozwój technologii. O cyfrowych rekinach wypływających na błękitne oceany mówi Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

Gwałtownemu rozwojowi technologii i wzrostowi ich społecznej roli towarzyszy krystalizowanie się nowego pokolenia. To generacja, którą charakteryzuje wysoki poziom kompetencji cyfrowych, stanowiących dla jej przedstawicieli środek do osiągnięcia celów w różnych obszarach aktywności. Dotyczy to także działalności biznesowej. Pokolenie sieci przeprowadza na naszych oczach cyfrową rewolucję, na którą świat biznesu nie może nie zareagować, bo przedstawiciele tej cyfrowej generacji odważnie w ten świat biznesu wkraczają. W organizacjach pojawia się nowa grupa liderów. W grze o tron coraz częściej udział biorą przedstawiciele tego pokolenia. To, jak myślą i działają, przekłada się naturalnie na to, jak funkcjonować będą organizacje. Jako przedsiębiorcy tworzą zaś zupełnie nową przestrzeń rynkową, opracowując nowatorskie modele biznesowe i wypływając na błękitne oceany.

Cyfrowe rekiny i błękitne oceany

Pokolenie sieci staje się siłą napędową zmian rynkowych przenosząc znaczną część biznesu w świat wirtualny i oferując nową jakość na nieznanych dotychczas obszarach. Z uwagi na ich potrzeby zyskuje na popularności idea sharing economy. To oni biorą udział w tworzeniu takich innowacyjnych mechanizmów tworzenia wartości jak crowdfunding. Cyfrowe rekiny doskonale orientują się w świecie nowych technologii.  Internet uznają za naturalne środowisko działań – przestrzeń wymiany danych, ale także poglądów.

Twórcy koncepcji Blue Ocean Strategy, Kim i Mauborgne[1], wśród kluczowych zasad strategii błękitnego oceanu wyróżniają rekonstrukcję granic rynku, koncentrację na szerokiej wizji i sięganie poza granice istniejącego popytu. Tworzeniu innowacyjnych modeli biznesowych w oparciu o zasady strategii błękitnego oceanu, sprzyja między innymi wysoki poziom kompetencji cyfrowych pokolenia sieci. Rekonstruują oni granice rynkowe, wkraczając w nieznane dotąd obszary działań. Powstanie i rozwój tak wielu nowych modeli biznesowych, których autorami są przedstawiciele generacji sieci, wynika między innymi z tego, że swoje otoczenie interpretują przede wszystkim w kategoriach możliwości.

Nasze otoczenie, czyli morze możliwości

Osoby przedsiębiorcze to ludzie z panoramiczną percepcją, pozostający w kontakcie i łączności z otoczeniem. Potrafią działać w warunkach szybkich zmian i skanować swoje otoczenie w celu wychwytywania szans. Nieustanie czytają rzeczywistość, identyfikując i generując w ten sposób źródła pomysłów na biznes. Zgodnie z inspirującym stwierdzeniem Kirznera, osoby określane jako przedsiębiorcze charakteryzuje „twórczy niepokój”, który wynika z różnicy między tym jak jest a tym jak mogłoby być. Takie osoby mają odwagę swoimi śmiałymi koncepcjami zaburzać status quo, dzięki czemu są zdolne do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Jak wynika z badań McClellanda, wyrażają przy tym potrzebę osiągnięcia czegoś znaczącego. W bardziej współczesnym ujęciu, można określić ich mianem ludzi niepowszednich, którzy wykorzystują pojawiające się w codziennym życiu okazje. Internet jest obecnie targowiskiem takich okazji. To cyfrowa przestrzeń, w której można identyfikować, generować i realizować szanse biznesowe.

Od pasji do biznesu

Shane, Locke i Collins wśród motywów charakterystycznych dla osób przedsiębiorczych wyróżniają pasję – opisywaną jako chęć zaspokojenia potrzeby tworzenia, utożsamianą z dążeniem do wykonywania pracy w ramach własnej działalności. Pokolenie sieci ze swoich marzeń i pasji buduje strategie biznesowe, czego przejawem jest między innymi prężny rozwój sektora sportowego oraz sektorów kreatywnych, w tym imponujący rozwój branży niezależnej mody i dizajnu. Postęp ten określany jest w kategoriach fenomenu ostatnich lat.

Nowe pokolenie stawia znak równania między swoją pasją i pracą. Czymś niewiarygodnym jest dla nich to, że przedstawiciele poprzednich generacji w swojej pracy czuli się jak kwadratowe kołki powbijane w okrągłe otwory. Czy przedsiębiorczość, w ramach której z marzeń i pasji buduje się biznes, to kwadratura koła? Przedstawiciele tego pokolenia – pasjonaci i idealiści pokazują, że nie. Mają apetyt na to, by robić coś nadzwyczajnie zwyczajnego – chcą zmieniać świat, porządkując go tak, by żyło się lepiej. Skoro cyfrowe rekiny tak odważnie inicjują zmiany dotychczasowych reguł w otaczającej ich rzeczywistości, mają ogromne predyspozycje do tego, aby stać się także inicjatorami prawdziwych zmian w biznesie, tworząc firmy – idee, w których bardziej niż bezrefleksyjne maksymalizowanie zysku, liczą się pasja, ideały i wartości.

 

[1] C. W. Kim, R. Mauborgne, Strategia Błękitnego Oceanu. Jak stworzyć wolna przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, Warszawa, MT Biznes 2005.

Ilustracja: Pixabay

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*