Przyszłość handlu to nieodmiennie od lat inteligentne i zwinne zarządzanie danymi. A ich wykorzystanie, to nie tylko lepsza logistyka czy planowanie sprzedaży, ale także wpływ na doświadczenia klientów.
Rosemary DeAragon, globalna szefowa działu industry, retail i CPG w Snowflake
Detaliści przyjmują monetyzację danych w odpowiedzi na presję makroekonomiczną: Jeszcze w 2020 roku wielu detalistów miało alergię na pomysł monetyzacji danych i nie chciało o nim rozmawiać. Dziś, w przededniu 2023 roku, prawie każdy detalista prowadzi takie rozmowy na poziomie dyrektorów i zarządów firm. Jesteśmy w fazie odkrywania możliwości, ponieważ detaliści zdali sobie sprawę, że zarządzanie danymi w chmurze pozwala im zrobić z tymi danymi coś, czego nie mogli zrobić wcześniej, a jednocześnie usprawnia sposób pozyskiwania tych danych przez firmy CPG. Monetyzacja danych stanowi doskonałe źródło dodatkowych dochodów, ale detaliści muszą mieć pewność, że wykorzystują dane do podejmowania lepszych decyzji biznesowych, które są korzystne dla obu stron.
Firmy eksperymentują ze śledzeniem danych w celu oceny zrównoważonego rozwoju: Pomimo trudności ekonomicznych, zrównoważony rozwój będzie w przyszłym roku głównym celem dla detalistów i firm z branży CPG z powodu już poniesionych inwestycji w ESG, oczekiwań konsumentów, a nawet ze względu na wynagrodzenie kadry zarządzającej, które coraz częściej powiązane jest z realizacją celów zrównoważonego rozwoju. Mimo to firmy nie są dobrze przygotowane do mierzenia wpływu ESG na swoją działalność i wciąż próbują dowiedzieć się, jak śledzić wskaźniki zrównoważonego rozwoju. Będziemy obserwować, jak firmy eksperymentują z nowymi wskaźnikami, takimi jak procent pustej przestrzeni w opakowaniach w handlu elektronicznym czy z platformami danych, starając się mierzyć i komunikować swoje postępy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Detaliści wzmacniają łańcuchy dostaw dzięki otwartej wymianie danych: W tym sezonie świątecznym sprzedawcy detaliczni przeszli od realizacji zamówień w systemie just-in-time do realizacji zamówień w systemie just-in-case, ponieważ zmagają się z wciąż obecnym wpływem pandemii na łańcuchy dostaw. Ponieważ w ciągu roku firmy z sektora przechodziły od stanu niedoborów do nadwyżek, w 2023 roku zobaczymy, jak detaliści i firmy z branży CPG podwoją wysiłki w zakresie udostępniania danych, aby uniknąć tych skrajności. Dla przykładu, przedsiębiorstwa Albertsons i Kraft Heinz już zmniejszyły liczbę artykułów niedostępnych w magazynie o 20% dzięki umożliwieniu wymiany danych między tymi dwoma organizacjami. Dzielenie się danymi przynosi wspólne korzyści detalistom i firmom z branży CPG, które mogą uniknąć nadmiernych zapasów, a jednocześnie zapewnić zadowolenie klientów, którzy znajdą na półkach swoje produkty. W miarę jak detaliści będą starali się budować większą odporność swojego łańcucha dostaw, współdzielenie danych będzie kluczową strategią zwiększania sprzedaży i zapewniania zadowolenia wśród klientów końcowych.
Immersyjne doświadczenia w handlu detalicznym: W związku z tym, że otoczenie makroekonomiczne nadal wywołuje niepewność wśród konsumentów, wielu sprzedawców podwaja swoje wysiłki w kierunku stworzenia wciągających doświadczeń zakupowych, aby zachęcić klientów do angażowania się w relacje z markami na nowe sposoby. Marki inwestują w tworzenie unikalnych i zróżnicowanych doświadczeń wykorzystując na przykład handel na żywo czy zakupy w technologii VR. Nawet Amazon eksperymentuje ze swoimi sklepami Amazon Style, w których klienci mogą osobiście zapoznać się z modą, przymierzyć ubrania i dokonać zakupu za pomocą kodu QR. Stwarza to nowe możliwości pozyskiwania danych o klientach, budowania modeli rekomendacji w oparciu o zachowania zakupowe i przesuwania granic w rozmowach na temat przyszłości handlu detalicznego.
Źródło: Snowflake
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz