Samodzielny, po trzydziestce, z bagażem biznesowych doświadczeń – taki obraz polskiego startupowca wyłania się z najważniejszego źródła wiedzy o polskiej branży startupowej: Raportu Polskie Startupy 2017.
Po raz trzeci Fundacja Startup Poland we współpracy z dr Agnieszką Skalą z Politechniki Warszawskiej publikuje dane zebrane od najbardziej innowacyjnej grupy polskich przedsiębiorców.
Startupowiec z wykształceniem i w garniturze
Raport Polskie Startupy 2017 zadaje kłam stereotypom: polski startupowiec już dawno wyrósł z T-shirtu i klapek. Branża dojrzewa: aż 58% polskich startupowców to osoby w wieku 30-39 lat, a 16% z nich przekroczyło czterdziestkę. 82% ma w kieszeni garnituru dyplom wyższej uczelni. Ponad połowa zarządzających polskimi startupami to doświadczeni przedsiębiorcy: prowadzili już własną firmę lub rodzinny biznes. Co trzeci z nich budował wcześniej startup. To dobrze, bo dane wskazują, że to właśnie biznesy doświadczonych stanowią najliczniejszą grupę wśród najbardziej rozwiniętych firm. Byli pracownicy korporacji też radzą sobie przyzwoicie – 36% najsilniejszych startupów tworzą właśnie oni.
Zarabiają, zatrudniają i coraz rzadziej sięgają po wsparcie
Zmniejszyła się liczba startupów, które sięgają po zewnętrzne źródła finansowania – aż 62% deklaruje, że utrzymuje się wyłącznie ze środków własnych (w ub. roku tylko połowa). Jeśli już sięgają po pieniądze, to częściej wybierają inwestora VC niż publiczny grant. Sprzedają głównie rozwiązania big data (19%), narzędzia do analityki biznesowej (17%), produkty IoT (14%) oraz narzędzia dla deweloperów i programistów (14%). Klientem tych usług i produktów jest najczęściej biznes – aż 79% polskich startupów sprzedaje w modelu B2B i odsetek ten z roku na rok się zwiększa.
Najlepiej na rynku radzą sobie startupy, które sprzedają rozwiązania z zakresu big data. Częściej niż inne uzyskują regularne i wysokie przychody. Świetnie na rynku radzą sobie też eksporterzy – wśród startupów połowa sprzedaje poza Polską i zarabiają oni znacznie lepiej niż firmy działające lokalnie. Już co czwarty startupowiec sprzedający na zagranicznych rynkach ma spółkę inkorporowaną poza Polską.
W ostatnim półroczu 70% startupów zatrudniło co najmniej jednego pracownika. Potrzeby kadrowe to też jedna z najbardziej palących potrzeb tych przedsiębiorców. Szukają głównie sprzedawców, zwłaszcza z wiedzą i doświadczeniem w sprzedaży za granicą, programistów oraz marketingowców.
Coraz bardziej innowacyjni
Rośnie liczba startupów, które patentują swoje rozwiązania – to już 19% (w 2016 roku było ich 14%). Widać też ożywienie na polu współpracy tych przedsiębiorców z ośrodkami naukowymi i w inwestycjach we własne laboratoria badawcze. Amerykanie, obywatele Ukrainy, sporo kobiet Już co ósmy polski startup ma obcokrajowca wśród założycieli, a 28% zatrudnia osoby z innych krajów. To głównie obywatele Stanów Zjednoczonych i Ukrainy. Najbardziej międzynarodowe zespoły mają startupowcy budujący rozwiązania z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR). Niezmiennie 30% założycieli polskich startupów to kobiety, co plasuje polską branżę w wysokiej europejskiej średniej.
Pełny raport znajdą Państwo na startuppoland.org/knowledge
Źródło: Raport Polskie Startupy 2017 Fundacji Startup Poland. Autorami raportu jest Fundacja Startup Poland oraz dr Agnieszka Skala z Politechniki Warszawskiej.
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz