Pod koniec stycznia 2024 roku na stronie rządowej zostały opublikowane dane dotyczące programu „Laptop dla nauczyciela”. Wynika z nich, że w całej Polsce przystąpiło do niego 4 376 sklepów stacjonarnych oraz 329 392 nauczycieli, którzy wygenerowali we właściwym terminie swoje kody, umożliwiające zakup laptopa. Od października 2023 roku świadczenia zrealizowało 144 027 nauczycieli, co oznacza 43,72 proc. udział w programie.
Program „Laptop dla nauczyciela” to wspólna inicjatywa Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz ministra cyfryzacji, polegająca na wsparciu finansowym. W jego ramach nauczyciele mogą otrzymać bon o wartości 2500 zł brutto na zakup nowego laptopa lub laptopa przeglądarkowego. Świadczenie jest jednorazowe i nie podlega wymianie na gotówkę.
Jak wygląda udział dydaktyków w tym przedsięwzięciu w podziale na województwa? O czym warto pamiętać i na co zwrócić uwagę? Do kiedy nauczyciele mają czas na realizację kodów, żeby nie przegapić możliwości partycypowania w programie?
- Program „Laptop dla nauczyciela” cieszy się największym zainteresowaniem w województwie Warmińsko-Mazurskim – zrealizowało go do tej pory 5 653 nauczycieli spośród 11 791, co oznacza udział w tym regionie na poziomie 47,94 proc.
- Na drugim miejscu znaleźli się nauczyciele z woj. Lubuskiego – 3 667 z 7 833 i 46,81 proc. uczestnictwo w programie.
- Natomiast na trzecim – Świętokrzyskiego. Swój kod zrealizowało do tej pory 4 918 nauczycieli spośród 10 646, co oznacza 46,19 proc. udział.
- Najwięcej kodów (21 091), biorąc pod uwagę województwa, zrealizowali nauczyciele z Mazowieckiego.
- Niestety, jeśli chodzi o procentowy podział, czyni to dydaktyków z centrum i okolic Polski najmniej zaangażowanymi spośród przedstawicieli pozostałych 15 województw. W woj. Mazowieckim z programu skorzystało na razie 41,59 proc. z 50 704 uprawnionych do odebrania bonu.
- Na kolejnych – 2. i 3. miejscu „niechlubnego” podium – znajdują się woj. Pomorskie (42,07 proc.) oraz Śląskie (42,44 proc. zrealizowanych kodów).
- Kolejne miejsca wyglądają następująco – 4. woj. Kujawsko-Pomorskie (45,88 proc.), 5. Podlaskie (45,50), 6. Podkarpackie (45,32 proc.), 7. Dolnośląskie (44,92 proc.), 8. Lubelskie (44,62 proc.), 9. Opolskie (43,58 proc.), 10. Małopolskie (43,50 proc.), 11. Wielkopolskie (43,31 proc.), 12. Łódzkie (43,49 proc.), 13. Zachodniopomorskie (43,03 proc.).
– To, że największa liczba nauczycieli z województwa Mazowieckiego zrealizowała do tej pory bony na zakup laptopa w programie nie jest czymś nadzwyczajnym. Dane jasno pokazują, że reprezentuje je najwięcej dydaktyków. O wiele bardziej znamienne jest to, że w stolicy i okolicach nauczyciele zrealizowali najmniej kodów, jeśli chodzi o procent tych, którzy przystąpili do programu. Analogiczna sytuacja ma miejsce w innych licznie reprezentowanych województwach, takich jak Pomorskie (20 935), Śląskie (37 527) czy Wielkopolskie (31 192 uprawnionych). One także znalazły się poza pierwszą dziesiątką pod kątem realizacji przez nauczycieli bonów na zakup sprzętu – analizuje dane rządowe Karolina Pietz-Drapińska, Dyrektor Marketingu i PR w firmie Komputronik S.A.
Czynniki zewnętrzne powodem zainteresowania programem
Okazuje się, że duży wpływ na obecne zainteresowanie programem mogły mieć pandemia Covid-19.
– Wpływ pandemii jest na pewno bardzo istotny w kontekście zainteresowania programem „Laptop dla nauczyciela”. Przeszliśmy wtedy na pracę i naukę zdalną, a cyfryzacja przyspieszyła. Ci, którzy dysponowali starszym sprzętem, zmodernizowali go. Biorąc pod uwagę fakt, że laptopa kupuje się na kilka lat, minie zapewne jeszcze pewien czas, zanim niektórzy nauczyciele zdecydują się na wymianę sprzętu. Ci, którzy tego nie zrobili, a mają potrzebę, mogą to uczynić na początku roku, gdy sklepy oferują promocje – komentuje Karolina Pietz-Drapińska.
Przełożenie na udział w programie mogą mieć również liczebność oraz rozwój województw. Jak wynika z danych GUS, sam region stołeczny (Warszawa) generuje 17,3 proc. polskiego PKB. Wraz z województwami Mazowieckim (regionalnym) – 5,3 proc., Śląskim (12 proc.) oraz Wielkopolskim (9,9 proc.) daje to łączny 44,5 proc. udział w PKB naszego kraju. Pokazuje to, że jednostki administracyjne, w których znajduje się wiele rozwiniętych miast, mają duży wpływ na polską gospodarkę. Dla porównania, woj. Lubuskie (2,1 proc.), Podlaskie (2,2 proc.), Świętokrzyskie (2,3 proc.), Warmińsko-Mazurskie (2,6 proc.) odpowiadają za 9,2 proc. PKB Polski.
– Analizując dokładnie dane dotyczące udziału nauczycieli w dedykowanym im programie, a także zestawiając je z ostatnimi danymi GUS-u, widzimy, że zainteresowanie realizacją bonów jest odwrotnie proporcjonalne do generowanego przez zamieszkujących dane województwo mieszkańców PKB. Nie jest tajemnicą, że duże ośrodki miejskie oferują więcej możliwości oraz większe zarobki. Interpretacja danych pozwala wysnuć wnioski, że nauczyciele z większych miast nie muszą mieć obecnie aż takiej presji do wymiany sprzętu na nowy. Być może czekają na nowości technologiczne, które już lub niebawem będą się pojawiać w katalogach firm. Są też pewne kwestie, o których powinni pamiętać – wyjaśnia Karolina Pietz-Drapińska.
O czym warto pamiętać?
Autorzy programu mają świadomość, że nauczyciele mają różne potrzeby. Ustawa daje im możliwość wyboru takiego laptopa, jaki spełni ich oczekiwania i potrzeby w pracy. Korzystanie z nowoczesnego sprzętu pozwoli dydaktykom na skuteczniejszą realizację podstawy programowej, urozmaicanie prowadzonych lekcji, poszerzanie wiedzy i rozwój kompetencji cyfrowych uczniów.
– Nauczyciele powinni pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim o tym, że istnieje możliwość realizacji kodu i dopłacenia do laptopa, którym są zainteresowani – w takim wypadku cena zostaje pomniejszona o wartość bonu. Po drugie – istnieje minimalna specyfikacja laptopów, które można zakupić przy wykorzystaniu kodu. Po trzecie – sklepy przygotowały na swoich stronach dedykowane oferty, zawierające sprzęt o minimalnych parametrach, który może zostać zakupiony w ramach programu. Dodatkowo prowadzą one akcje edukacyjne, uświadamiające nauczycieli na temat możliwości – wyjaśnia Marcin Mordak, Dyrektor Sieci Sprzedaży w Komputronik S.A.
Aktualna, minimalna specyfikacja laptopa dla nauczycieli (bon 2500 zł):
- Typ: laptop lub laptop przeglądarkowy
- System operacyjny: 64-bitowy, w języku polskim
- Pamięć RAM: co najmniej 8 GB
- Dysk: SSD o pojemności co najmniej 256 GB
- Rozdzielczość ekranu: Full HD lub wyższa
- Rozmiar ekranu: przekątna 13” lub większa
- Złącza: co najmniej dwa złącza komunikacyjne (w tym 1 wideo)
- Łączność: Wi-Fi (co najmniej wersja 5 ac), Bluetooth (co najmniej wersja 5.0)
- Wydajność: co najmniej 1200 punktów w teście benchmarkowym CrossMark
- Bateria: co najmniej 6 godzin pracy na baterii
- Klawiatura: układ QWERTY
- Inne informacje: głośniki stereo, wbudowana kamera i mikrofon,
- Data produkcji: najwcześniej na 9 miesięcy przed zakupem
- Gwarancja: na co najmniej 36 miesięcy
W jaki sposób zrealizować bon?
Sprzedawca, u którego nauczyciele chcą kupić laptopa, poprosi o kod, który pedagog otrzymał na maila. Po wpisaniu przez sprzedawcę kodu, nauczyciel otrzyma SMS z kolejnym kodem – do potwierdzenia płatności.
Do kiedy nauczyciele mogą zrealizować świadczenia?
Bony na laptopy dla nauczycieli wygasają 31 grudnia 2025 roku. Wykorzystanie kodów jest możliwe w określonych punktach, wykorzystujących specjalny system teleinformatyczny, stworzony przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Więcej podstawowych informacji na temat programu można znaleźć pod tym linkiem. Szczegółowe – np. tutaj. Natomiast listę sklepów, które zgłosiły się do programu, pod tym linkiem.
Źródło: Komputronik
Ilustracja: Pixabay
Dodaj komentarz