Nawyki e-zakupowe Polaków i Polek. Raport 2024

Firma SAMOSEO przeprowadziła badanie ankietowe w 10 największych miastach Polski, weryfikując m.in. temat nawyków e-zakupowych Polaków.

Celem badania było zweryfikowanie, ile Polacy wydają na zakupy w Internecie w skali miesiąca, jak często kupują w sieci, jakie kategorie produktów wybierają najczęściej oraz czego obawiają się najbardziej podczas zakupów internetowych.

Dodatkowym aspektem badania było sprawdzenie, ilu kupujących kieruje się opiniami, jaka część użytkowników została kiedykolwiek oszukana, na co ludzie zwracają największą uwagę podczas zakupów oraz jaka grupa konsumentów najbardziej odczuła inflację w ostatnich latach.

Bonusowym elementem badania było uzyskanie odpowiedzi na kilka kluczowych pytań dotyczących lokalizacji:

  • W których miastach mieszkańcy najwięcej wydają na zakupy internetowe?

  • W których miastach mieszkańcy kupują najczęściej?

  • W których miastach najwięcej osób zostało oszukanych w Internecie?

  • W których miastach najwięcej osób zwraca uwagę na opinie przy zakupach?

  • W których miastach inflacja miała największy wpływ na nawyki zakupowe?

Badanie zostało przeprowadzone w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Szczecinie i we Wrocławiu.

Oto najciekawsze wnioski wynikające z przeprowadzonego badania: 

  • 41,7% Polaków wydaje na zakupy w Internecie w skali miesiąca 1000 zł lub więcej.

  • Katowice zajmują pierwsze miejsce w dwóch rankingach: miast, w których najwięcej mieszkańców wydaje średnio powyżej 1000 zł miesięcznie (12,6%) oraz miast, w których najwięcej mieszkańców kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu (14,1%).

  • Nieco ponad 3/4 Polaków wydało jednorazowo na jeden produkt 1500 zł lub więcej (76,3%).

  • Gdańsk przoduje aż w trzech rankingach: miast, w których najwięcej mieszkańców wydało jednorazowo na jeden produkt powyżej 5000 zł (13%); miast, w których najbardziej zwraca się uwagę na opinie innych (97%) oraz miast, w których najwięcej osób zwraca uwagę na cenę (58,3%).

  • 65,9% mężczyzn deklaruje, że wydało jednorazowo na jeden produkt 3000 zł i więcej (w porównaniu do 48,4% kobiet).

  • 75,8% Polaków kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu.

  • Grupą, która najczęściej kupuje w Internecie (co najmniej kilka razy w tygodniu), są osoby w wieku od 30 do 39 lat (40,3%).

  • Polacy najczęściej zamawiają w Internecie produkty z kategorii elektronika/sprzęty RTV/AGD (13,8%).

  • Artykuły dziecięce i produkty dla zwierząt cieszą się podobną popularnością wśród internautów robiących zakupy online (odpowiednio: 5,1% i 5%).

  • Polacy najbardziej boją się tego, że produkty zamówione przez Internet dotrą do nich uszkodzone (23%).

  • 90,2% Polaków zwraca uwagę na opinie w Internecie (z czego 19,7% czasami).

  • 95,9% osób w wieku 18-29 lat, robiąc zakupy w Internecie, kieruje się ocenami innych użytkowników (z czego 10,9% czasami).

  • 29% Polaków zostało oszukanych podczas zakupów w Internecie.

  • Ofiarą internetowych oszustów najczęściej padają osoby powyżej 60. roku życia (37%).

  • Dla połowy Polaków kupujących w Internecie cena jest głównym czynnikiem w procesie decyzyjnym (53%).

  • Gdańszczanie najbardziej zwracają uwagę na cenę podczas zakupów w Internecie (58,3%).

  • 86% ankietowanych deklaruje, że inflacja zmieniła ich nawyki zakupowe.

  • Grupą, która najmocniej odczuła inflację, są osoby w wieku 30-39 lat (tylko 8,7% ankietowanych w tej grupie wiekowej nie musiało zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń zakupowych).

Całość raportu można przeczytać pod adresem: https://samoseo.pl/nawyki-e-zakupowe-polakow-raport-2024/ 

Źródło: SAMOSEO

Ilustracja: Pixabay

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*