
Ośmiu na dziesięciu liderów spodziewa się wzrostu wydatków na AI w trakcie najbliższego roku. W przypadku jednej piątej firm zwrot z inwestycji w generatywną AI przekroczył 30 proc.
Chociaż sztuczna inteligencja jest jedną z najszybciej rozwijających się technologii, to tempo jej wykorzystania w biznesie wyznaczają przede wszystkim możliwości poszczególnych organizacji, a nie postęp technologiczny. Większość menadżerów firm wskazało, że w trakcie najbliższych 3 – 6 miesięcy na pełną skalę zostanie wdrożone nie więcej niż co trzecie testowane narzędzie gen AI. Jednocześnie blisko 75 proc badanych organizacji uzyskuje oczekiwany zwrot w przypadku najbardziej zaawansowanych projektów generatywnej AI – wynika raportu „State of Generative AI in the Enterprise” firmy doradczej Deloitte.
Miniony rok był dla wielu organizacji okresem zdobywania doświadczeń w obszarze możliwości wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji. Coraz więcej podmiotów rozumie, jakie są korzyści oraz wyzwania związane z procesem skalowania tej technologii. Widocznym trendem jest rosnąca konieczność przyjęcia ustrukturyzowanego podejścia do implementacji AI. Chociaż firmy poczyniły duże postępy w obszarze infrastruktury oraz przygotowania technologicznego do pracy z generatywną sztuczną inteligencją, to istotnym wyzwaniem pozostaje zarządzanie danymi i ich jakość oraz kwestia zgodności z regulacjami, bezpieczeństwa i prywatności– mówi Amadeusz Andrzejewski, partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte.
Skuteczna implementacja generatywnej AI w organizacjach wymaga strategicznego podejścia do kwestii regulacji i zarządzania ryzykiem. Podczas gdy w ostatnim czasie wiele firm poczyniło duży postęp obszarze strategii i infrastruktury technologicznej, to odsetek podmiotów wskazujących na wyzwania prawno-regulacyjne znacząco wzrósł. Obecnie bardzo konkretne obowiązki nakłada na europejskie organizacje AI Act, a pierwsze wymogi zaczną obowiązywać już na początku lutego. Jest to więc ostatni moment na analizę zgodności stosowanych w przedsiębiorstwach procedur, polityk i modeli AI z nowymi regulacjami oraz wprowadzenie potrzebnych zmian w organizacjach– mówi dr Michał Mostowik, adwokat w Deloitte Legal, zespół Doradztwa Regulacyjnego dla Sektora Finansowego i FinTech.
Technologia agentów AI otwiera nowe możliwości w budowaniu zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję. Dynamiczny rozwój tej technologii wymaga od organizacji strategicznego, długofalowego myślenia, bliskiej współpracy oraz iteracyjnego podejścia. Oczekuje się, że w nadchodzących latach możliwości tego typu systemów znacząco wzrosną, co zwiększy ich zastosowanie w wielu procesach biznesowych. Obecnie w większości badanych firm mniej niż połowa pracowników ma dostęp do rozwiązań GenAI. Zapewnienie możliwości odpowiedzialnego i szerokiego wykorzystania tych narzędzi oraz stworzenie przestrzeni do ich eksploracji to fundamenty skutecznej transformacji. Równie istotne jest stałe wspieranie efektywności stosowania generatywnej sztucznej inteligencji oraz ustalenie czynników sukcesu i sposobu ich monitorowania– mówi Jan Michalski, partner, lider GenAI w Europie Środkowej w Deloitte.